Strona główna Sport Żelaźni nad Świdnicą

Żelaźni nad Świdnicą

Żelaźni nad Świdnicą

Mieli pojawić się nad naszym miastem w południe, jednak dość silny i porywisty wiatr nie pozwolił na bezpieczne wykonywanie powietrznych akrobacji.

Koło piętnastej uspokoiło się, toteż na naszym niebie pojawiła się dwójka lotniczych akrobatów ze słynnej Grupy Akrobacyjnej Żelaźni w małych, biało czerwonych samolotach z logiem aktualnego sponsora na skrzydłach.

Grupa powstała w 2000 r. z inicjatywy dyrektora Aeroklubu Ziemi Lubuskiej – Lecha Marchelewskiego. W 2008 r. Grupa przeniosła się z Zielonej Góry do Poznania na lotnisko Aeroklubu Poznańskiego. „Żelaźni” dają pokazy w Polsce, oglądać ich można było także m.in. w Korei Południowej, Szwecji, Niemczech, Czechach czy na Słowacji. Nazwa „Żelazny” pochodzi od nazwy jej pierwszego sponsora.

Grupa korzysta z czerwono-białych samolotów Zlin Z-526, Z-50 i Extra-330LC. Od sezonu 2012 Grupa dysponuje szybowcem wyczynowym MDM-1 Fox, za sterami którego zasiada wielokrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej – Jerzy Makula.

Zespół składa się z : Wojciech Krupa – lider lub zamykający

Piotr Haberland – lewoskrzydłowy lub zamykający

Paweł Antkowiak – lewoskrzydłowy

Wojciech Muszyński – prawoskrzydłowy

Agata Nykaza – solo

Krzysztof „Szopa” Szopiński – prezes i komentator

Jak widzieliśmy w Świdnicy pokazała się jedna para, mimo to pokaz był zapierający dech w piersi, szczególnie mijanki w małej odległości i przepadek samolotu z nurkowaniem przez plecy. To rzeczywiście wysoka klasa akrobacji powietrznej.

Niestety tak skomplikowane akrobacje to wysokie ryzyko, dlatego w historii zespoły są cztery tragiczne nazwiska kolegów pilotów, którzy zginęli podczas lotów. Są to:

Marek Dubkiewicz – zginął 2 czerwca 2003

Sebastian Chrząszcz – zginął 2 czerwca 2003

Lech Marchelewski – lider – zginął 1 września 2007

Piotr Banachowicz – lewoskrzydłowy – zginął 1 września 2007

Samoloty z których korzysta zespół to:
1 Zlin Z-526AFS – zniszczony w wyniku wypadku 1 września 2007.
2 Zlin Z-526AFS – zniszczony w wyniku wypadku 1 września 2007.
3 Zlin Z-526AFS – po wypadku używany jeszcze w 2008 roku do akrobacji solowych. Obecnie nieużywany.
4 Zlin Z-50LA – przekazany 4 listopada 2011 jako eksponat do Muzeum Lotnictwa w Krakowie
5 Zlin Z-50LA – używany w pokazach
6 Zlin Z-50LS – używany w pokazach
7 Zlin Z-50LS – używany w pokazach
8 Extra 330LC – używany w pokazach
9 Zlin Z-526F – używany do szkolenia pilotów
10 MDM Solo Fox – używany w pokazach

Sporo zdjęć pokazu nad Świdnicą można obejrzeć tu: POKAZ

Tekst i zdjęcia: W.S.

BRAK KOMENTARZY

Spodobało Ci się, masz swoje zdanie na ten temat? Skomentuj.Cancel reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Exit mobile version