Za rok planowany koniec rewitalizacji linii kolejowej 285 na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój. Jak idą prace?

Za rok planowany koniec rewitalizacji linii kolejowej 285 na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój. Jak idą prace?

Trwa rewitalizacja lini kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Na rok przed planowanym zakończeniem prac, włodarze miast i gmin przez które linia ta będzie przebiegać, spotkali się aby za pośrednictwem mediów poinformować mieszkańców o postępach prac.

„Jesteśmy na końcu roku, wykonawca zrealizował to co wskaźnikowo miał do wykonania czyli pierwszy kilometr rewitalizowanej trasy. Bardzo cieszę się, że jako lider Aglomeracji Wałbrzyskiej razem z moimi koleżankami i kolegami samorządowcami możemy być tutaj, w Burkatowie, w Gminie Świdnica. Pierwsze odcinki już wyglądają tak, że można po nich jeżdzić, techniczny pociąg już z resztą wykorzystywał te tory do przejazdów” – mówił prezydent Wałbrzycha, Roman Szełemej.

„To dla nas na prawde wielka radość, że ta inwestycja biegnie przez Gminę Świdnica na odcinku 8 km, jesteśmy akurat w miejscowości, gdzie powstanie nowy przystanek, przystanek Burkatów […] Na tym odcinku 21,5 km znajduje się jeszcze prawie 100 obiektów inżynieryjnych do rewitalizacji, więc to chyba najpiekniejsza  trasa tutaj, w naszej okolicy. Mam nadzieję, że będzie dobrze służyla mieszkańcom”– mówiła Wójt Gminy Świdnica, Teresa Mazurek.

„My, samorządowcy patrzymy tutaj na dwa aspekty. Pierwszy aspekt to połączenie miejscowości, które dziś możemy nazwać wykluczonymi komunikacyjnie, ułatwienie mieszkańcom małych miejscowości dotarcia do pracy, szkoły. Ten drugi, bardzo ważny aspekt ma związek z turystyką, ponieważ jesteśmy w jednym z najpiękniejszych rejonów Polski i każdy sposób na ułatwienie turystom poruszania się po naszym terenie jest rzeczą znakomitą i bardzo liczymy na to, że również i ta sfera będzie wykorzystywana. My będziemy sie starać, żeby tych turystów tu zaprosić, zachęcić.” – mówiła prezydent Świdnicy, Beata Moskal Słaniewska.

„Już nie długo, bo w 2021 roku będziemy mogli przedstawić co będzie jeździło  po tych torach. Mamy kilka pomysłów oprócz Koleji Dolnośląskiej – pewnie zaczną się wkrótce negocjacje odnośnie konkretnych kursów – ale także liczymy przede wszystkim […], że będą po tej gminie jeździły pociągi turystyczne. Dla nas, dla Walimia, dla Jedliny ta linia jest tak samo ważna jak dla Wałbrzycha czy Świdnicy obwodnica. To jest kolejna, bardzo ważna atrakcja dla miejscowości turystycznych, tym bardziej, że w Jedlinie powstanie przystanek „cetrum”, czyli blisko tych najwazniejszych atrakcji (uzdrowisko i inne), ale i przejazd ta linią będzie sam w sobie atrakcją”  – mówił burmistrz Jedliny Zdrój, Leszek Orpel.

„Na pewno brakuje dzisiaj tutaj Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego, są to młodzi ludzie, pasjonaci tej linii kolejowej. Jeżeli gdziekolwiek „wpuścicie” państwo w internet „linia kolejowa 285″, to cała historia, cały zbiór informacji o tej linii to właśnie ci ludzie. To są ludzie, którzy razem ze mną przez 15 lat tworzyli Mistrzostwa Polski w Drezynowaniu w Jugowicach. W sposób naturalny te mistrzostwa w tym roku nie odbyły się, pewnie państwo zauważyliście, bo mamy jeden wielki plac budowy, ale ci ludzie  mieli tą świadomość, że walczą o tą  linię, o rewitalizację tej linii i w którymś momencie będą musieli zrezygnować z drezynowania.” – mówił wójt Walimia, Adam Hausman.

Przebieg linii: Słynna linia 285 łączy stację Wrocław Główny ze stacją Jedlina Zdrój. Ruch pasażerski na tej lini zawieszono w 2000 roku ze względu na zły stan techniczny infrastruktury (ponad połowa drewnianych podkładów była przegniła i spruchniała, na sporych odcinkach brakowało torów, a w okolicach Zagórza Śląskiego był obsunięty nasyp). Na lini o długości 21,41 km znajdują się 23 mosty i wiadukty, w tym 5 bardzo okazałychl Linia nr 285 to jedna z najbardziej atrakcyjnych turystycznie i krajobrazowo tras Dolnego Śląska. Na trasie znajduje się zapora i elektrownia wodna w Lubachowie, zamek Grodno, sztolnie w Walimiu oraz tunele w uzdrowiskowej gminie Jedlina Zdrój.

Rewitalizowana linia kolejowa będzie doprowadzała ruch do tras Wrocław – Zgorzelec oraz Jelenia Góra – Wrocław, dzięki czemu umożliwiony zostanie szybki dostęp do zakładów pracy, instytucji kultury, szkół, zakładów opieki zdrowotnej na terenie Aglomeracji Wałbrzyskiej.

Zakres projektu: Realizacja projektu obejmuje przebudowę/rewitalizację nawierzchni kolejowej i podtorza, peronów, obiektów inżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zapiezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych oraz inne roboty towarzyszące. Przebudowanych/zmodernizowanych zostanie 21,41 km linii kolejowej, wybudowanych/ przebudowanych zostanie 6 osobowych przystanków kolejowych.

Założenia projektu:

  • budowa nowego posterunku odgałęźnego Świdnica Kraszowice
  • budowa nowoprojektowanego przystanku osobowego Burkatów wraz z jednoczesną likwidacją przystanku osobowego Bystrzyca Dolna
  • Budowa przystanku osobowego Bystrzyca Górna
  • Przebudowa przystanku osobowego Lubachów
  • Budowa przystanku osobowego Zagórze Śląskie
  • Budowa przystanku Jugowice
  • Budowa nowoprojektowanego przystanku Jedlina Zdrój Centrum wraz z jednoczesną likwidacją przystanku Jedlina Dolna
  • Odtworzenie wcześniej istniejącego ukłądu torowego stacji Jedlina Zdrój poprzez budowę dwóch torów głównych
  • Realizacja infrastruktury towarzyszącej (elektroenergetyka, telekomunikacja, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe).

Projekt „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój” realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnosląskiego 2014-2020, Oś Priorytetowa 5 Transport, Działania 5.2 System transportu kolejoweg, Poddziałanie 5.2.4 System transportu kolejoweg – ZIT AW.

22 października 2018 została zawarta umowa o dofinansowanie projektu (w lutym 2019 stworzono aneks zwiększający dofinansowanie dla projektu) z PKB Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na realizację projektu zaplanowano 136 481 820,67 PLN, natomiast w ramach instrumentu ZIT AW projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości 94 295 132,33 PLN.

Przewidywany termin zakończenia realizacji inwestycji to grudzień 2020.

Spodobało Ci się, masz swoje zdanie na ten temat? Skomentuj.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.