Żelaźni nad Świdnicą
Mieli pojawić się nad naszym miastem w południe, jednak dość silny i porywisty wiatr nie pozwolił na bezpieczne wykonywanie powietrznych akrobacji.
Koło piętnastej uspokoiło się, toteż na naszym niebie pojawiła się dwójka lotniczych akrobatów ze słynnej Grupy Akrobacyjnej Żelaźni w małych, biało czerwonych samolotach z logiem aktualnego sponsora na skrzydłach.
Grupa powstała w 2000 r. z inicjatywy dyrektora Aeroklubu Ziemi Lubuskiej – Lecha Marchelewskiego. W 2008 r. Grupa przeniosła się z Zielonej Góry do Poznania na lotnisko Aeroklubu Poznańskiego. „Żelaźni” dają pokazy w Polsce, oglądać ich można było także m.in. w Korei Południowej, Szwecji, Niemczech, Czechach czy na Słowacji. Nazwa „Żelazny” pochodzi od nazwy jej pierwszego sponsora.
Grupa korzysta z czerwono-białych samolotów Zlin Z-526, Z-50 i Extra-330LC. Od sezonu 2012 Grupa dysponuje szybowcem wyczynowym MDM-1 Fox, za sterami którego zasiada wielokrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej – Jerzy Makula.
Zespół składa się z : Wojciech Krupa – lider lub zamykający
Piotr Haberland – lewoskrzydłowy lub zamykający
Paweł Antkowiak – lewoskrzydłowy
Wojciech Muszyński – prawoskrzydłowy
Agata Nykaza – solo
Krzysztof „Szopa” Szopiński – prezes i komentator
Jak widzieliśmy w Świdnicy pokazała się jedna para, mimo to pokaz był zapierający dech w piersi, szczególnie mijanki w małej odległości i przepadek samolotu z nurkowaniem przez plecy. To rzeczywiście wysoka klasa akrobacji powietrznej.
Niestety tak skomplikowane akrobacje to wysokie ryzyko, dlatego w historii zespoły są cztery tragiczne nazwiska kolegów pilotów, którzy zginęli podczas lotów. Są to:
Marek Dubkiewicz – zginął 2 czerwca 2003
Sebastian Chrząszcz – zginął 2 czerwca 2003
Lech Marchelewski – lider – zginął 1 września 2007
Piotr Banachowicz – lewoskrzydłowy – zginął 1 września 2007
Samoloty z których korzysta zespół to:
1 Zlin Z-526AFS – zniszczony w wyniku wypadku 1 września 2007.
2 Zlin Z-526AFS – zniszczony w wyniku wypadku 1 września 2007.
3 Zlin Z-526AFS – po wypadku używany jeszcze w 2008 roku do akrobacji solowych. Obecnie nieużywany.
4 Zlin Z-50LA – przekazany 4 listopada 2011 jako eksponat do Muzeum Lotnictwa w Krakowie
5 Zlin Z-50LA – używany w pokazach
6 Zlin Z-50LS – używany w pokazach
7 Zlin Z-50LS – używany w pokazach
8 Extra 330LC – używany w pokazach
9 Zlin Z-526F – używany do szkolenia pilotów
10 MDM Solo Fox – używany w pokazach
Sporo zdjęć pokazu nad Świdnicą można obejrzeć tu: POKAZ
Tekst i zdjęcia: W.S.