Jesienne porządki- zróbmy trochę miejsca

sprzątamyTo nie jest tekst dla komputerowych czarodziejów

Jesienne porządki- zróbmy trochę miejsca

Windows domyślnie zapisuje nasze pliki w specjalnie oznaczonych katalogach, tak by łatwo było je znaleźć. Katalogi te są w BIBLIOTECE, w której mamy DOKUMENTY, OBRAZY, WIDEO, MUZYKĘ, może być jeszcze Z APARATU i ZAPISANE OBRAZY.

sprzątamyProblem w tym, że Biblioteki znajdują się w katalogu użytkownika, który umieszczony jest zwykle na dysku systemowym. Jest to niepraktyczne a czasem wręcz niebezpieczne dla naszych zbiorów. Wystarczy, że dysk systemowy „padnie” i będziemy zmuszeni go sformatować. To jest dobry przepis na katastrofę.

sprzątamyDlatego znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest przeniesienie tego wszystkiego na dysk archiwalny, czyli odrębny od systemowego. Najczęściej jest on oznaczony literą „D„. Dlatego w poprzednim tekście proponowałem zakup do naszego komputera niewielkiego dysku SSD. Wystarczającego do sprawnego funkcjonowania systemu. Przeniesienie naszych zbiorów na inny dysk, nie zmusza nas do kupowania jakiegoś obszernego SSD.

A teraz już do dzieła. Jak to zrobić?

Na dysku D Tworzymy odpowiednie katalogi, mogą one być bezpośrednio w katalogu głównym, a możemy stworzyć sobie jakiś zbiorczy np. „Moje rzeczy” czy jakoś inaczej go nazwać, a w nim kolejne foldery o nazwach takich, jak w bibliotece na dysku C a więc Dokumenty, Obrazy itd.

Teraz przechodzimy do Biblioteki na dysku C i klikamy prawym przyciskiem myszy na pierwszy folder np. Dokumenty, otworzy nam się podmenu, klikamy na ostatnią pozycję> Właściwości następnie>klikamy zakładkę na górze okna>Lokalizacja>w środku okna wybieramy przycisk Przenieś>w otwartym oknie eksploratora wyszukujemy nową lokalizację na dysku D, klikamy i zatwierdzamy. W ten sposób postępujemy z każdym kolejnym folderem w Bibliotece. Potwierdzamy Przenieś pliki do nowej lokalizacji i klikamy OK.

Po zakończeniu wszystkie dokumenty, zdjęcia, filmy, muzykę mamy na dysku D, a dostęp do nich przez dedykowane ikony w bibliotece zostaje zachowany. Także domyślne zapisywanie w nowych lokalizacjach powinno działać.

Podobnie możemy postąpić z folderem Pulpit(Desktop) (zwykle znajduje się w katalogu Windows>Users>nazwa użytkownika) i folderem Pobrane (Download).

Może się zdarzyć (zależy od wersji systemu), że otworzy się inaczej wyglądające okno Właściwości, takie jak na ilustracji. Tutaj klikamy „Dodaj” i w otwartym oknie eksploratora wyszukujemy swój nowy folder. W górnej części pojawią się różne lokalizacje. Odszukujemy tę właściwą, zaznaczamy i klikamy pod spodem Ustaw lokalizację zapisywania. Na zakończenie klikamy OK.

Takie rozwiązanie ma dodatkową zaletę, po przeinstalowaniu systemu, przywracamy w opisany wyżej sposób powiązania między katalogami i odzyskujemy wszystko co było na pulpicie w kilka minut.

W ten sposób częściowo uwalniamy się od stałego problemu użytkowników Windowsa, nękanych wyczerpywanym się wolnego miejsca na dysku C.

A na koniec przypomnienie, zawsze zapisujemy Punkt Przywracania Systemu, na wypadek gdyby coś poszło nie tak. Jak to zrobić opowiemy w następnym odcinku.

W przypadku problemów zawsze można się ratować metodami opisanymi wczesniej w naszym poradniku.

Powodzenia!

Spodobało Ci się, masz swoje zdanie na ten temat? Skomentuj.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.